Monday, March 9, 2009

Taklimat kepada petani tentang pengurusan parit kongsi

Pada 19 Februari 2009 yang lalu, satu perbincangan antara beberapa orang pegawai penyelidik MARDI Seberang Perai bersama petani yang terlibat dalam Projek Perintis Padi telah diadakan di Permatang Binjai. Antara pegawai yang terlibat adalah En. Abu Hassan Daud dan En. Shahril Shah Ghazali (Pegawai Penyelidik Pusat Mekanisasi & Automasi) dan Puan Siti Norsuha Misman (Pegawai Penyelidik Pusat RI). Majlis ini telah dirasmikan oleh Dr. Ibrahim Omar selaku Pengarah MARDI Negeri Pulau Pinang.



Perbincangan ini menyentuh tentang aspek pengurusan parit dalam petak sawah petani. Pihak MARDI bercadang untuk membangunkan parit kongsi dalam petak setiap petani yang terlibat. Pembinaan parit kongsi ini akan memberikan beberapa manfaat kepada petani. Pengurusan air dapat dilaksanakan dengan lebih cekap seterusnya menyumbang ke arah proses pembentukan lapisan keras yang lebih sempurna. Selain itu, melalui pengurusan air yang berkesan, masalah padi angin dan juga serangan siput gondang emas dapat dikurangkan.




Cadangan pihak MARDI ini telah mendapat reaksi yang positif daripada petani. Kerja-kerja pembinaan parit akan dimulakan pada musim penanaman yang akan datang. Diharapkan agar usaha ini dapat menyumbang ke arah pengeluaran hasil yang mapan dan berlestari.

No comments:

Post a Comment